jump to navigation

Donna Leon: Kasvot kuvassa 17. lokakuu, 2011

Posted by Leena Korsumäki in Dekkariarvioita.
Tags: , , ,
trackback

Ruumiin kulttuuri 3/2011 on juuri ilmestynyt. 92-sivuisessa lukupaketissa jälleen muhkea kokoelma kesällä ja alkusyksystä ilmestyneiden dekkareiden arvioita. Julkaisemme ohessa kaksi näytettä kolmosnumeron kirjakäräjistä.

Ei mitään uutta auringon alla

Donna Leon: Kasvot kuvassa

(About Face, 2009)
Suom. Kristiina Rikman. Otava 2011. 300 s.

Donna Leonin venetsialainen sankarikomisario Guido Brunetti harrastaa raadollisen työnsä vastapainona antiikin kirjallisuutta. Tämähän on eräänlainen must nykydekkareissa: taiteen ja poliisityön yhdistämisestä on tullut maneeri (Van Veeteren, Wallander, Alan Banks). Jotkut poliiseista tyytyvät kuitenkin populaarimusiikkiin (Winter, Rebus).

Antiikin kirjallisuuden suhteen myös Guido Brunetti voi todeta, että ei mitään uutta auringon alla. Ihminen ei ole miksikään muuttunut, hyvyys mutta myös pahuus on ikuista.

Franca Marinello on rikkaan venetsialaisen liikemiehen vaimo. Nuoren naisen kasvot on leikelty melkein irvokkaasti, tuntuu kuin joku puoskari olisi tehnyt täydellisesti epäonnistuneen kauneusleikkauksen. Kun Franca tapaa Brunettin, hän haluaa kertoa tälle jotain heidän yhteisellä kielellään, joka on antiikin kirjallisuus.

Kasvot kuvassa -teoksessa antiikin myyttien ja tarinoiden kautta hiljakseen paljastuva Franca Marinellon traaginen henkilöhistoria asetetaan vastakkain nykypäivän rikollisuuden kanssa. Brunetti törmää Francan välittämänä mafiaan, korruptioon, vaarallisten jätteiden salakuljetukseen ja piittaamattomaan säilytykseen, uhkapeliin, prostituutioon ja väkivaltaan.

Ihminen ei ole todellakaan muuttunut: valtataistelu ja ahneus ovat aina kukoistaneet myös Venetsiassa kaupungin kauniiden kulissien takana. Donna Leonin rikosromaanissa on vahva yhteiskuntakriittinen sävy.

Teoksessa edetään rinnakkaisjuonellisesti. Lukija tietenkin odottaa koko ajan, milloin ne yhtyvät, vai yhtyvätkö ne? Todellisessa elämässä näin varmaan tapahtuu harvoin. Syiden ja seurausten suhde on sattumanvaraisempi. Elokuvan ja kirjallisuuden fiktiivisessä todellisuudessa kaikki on toisin.

kirjoittaja: Olli Mäkinen

Mainokset

Kommentit»

No comments yet — be the first.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: